Menu Zamknij

Łącz nieograniczoną liczbę skanów laserowych i obrazów, aby tworzyć dokładne rekonstrukcje 3D, od minimalistycznych po duże sceny.

CyArk i RealityCapture

W 2016 r. w wyniku trzęsienia Ziemi o sile 6,8 zostały uszkodzone świątynie buddyjskie w starożytnym mieście Bagan w Myanmarze. Bagan należy do najważniejszych stanowisk archeologicznych, nie tylko w Azji Południowo-Wschodniej, ale na całym świecie. Podczas trzęsienia ziemi zniszczono około 100 świątyń – głównie ich iglice.

Pierwsze trzęsienie ziemi, które znacząco zniszczyło świątynie, miało miejsce w 1975 r. W latach 90. rząd, junta wojskowa, zarządził odbudowę tych miejsc. Zrobiono to źle, użyciu nieautentycznych materiałów podczas rekonstrukcji spowodowało odrzucenie wpisania przez UNESCO starożytnego miasta na światową listę dziedzictwa. Może się to jednak zmienić w przyszłości.

Kolejne trzęsienie Ziemii dało kolejną możliwość Baganowi nowego startu w UNESCO. Trzęsienie ziemi zniszczyło wadliwe rekonstrukcje wojskowe, w szczególności iglice świątynne, które zostały odbudowane w latach 90-tych.

Organizacja non-profit o nazwie CyArk www.cyark.org pomagała w odbudowie Bagan. W kwietniu 2017 roku odwiedzili miasto głównie, aby pomóc UNESCO i Wydziałowi Archeologicznemu Myanmar w mapowaniu terenu i dostarczeniu szczegółowej dokumentacji, aby pomóc w aktywnej ochronie. CyArk koordynował misję Bagan przez jednostkę kulturalną w biurze UNESCO w Bangkoku z pomocą Duonga Bicha Hanha, Montiry Unakul i Manithaphone Mahaxay.

Drużyna terenowa składała się z Anthony’ego Fassero, Scotta Lee, Christophera Danga i Kierana Kesnera.

Przechwytywanie danych

Aby uzyskać precyzję metryczną i dokładność fotogrametryczną, zastosowano kombinację dronów, skanów laserowych i zestawów fotogrametrycznych. Zaowocowało to zdobyciem łącznie 4,17 TB. Prace na stronie zostały podzielone na powietrzną dokumentację dużych obszarów obiektu w celu opracowania map GIS oraz szczegółową dokumentację konkretnych zabytków, aby pomóc w aktywnej konserwacji i analizie porównawczej.

Dokumentacja dużych obszarów została sporządzona w 5 częściach:

1. Klasztor Pomnika Dhammayaziki
2. Klaster Pomnika Sulamani
3. Klaster Pomnika That Bin Nyu
4. Pomnik Ananda ok Kyanug
5. Pomnik Eim Ya Kyaung

Eim Ya Kyaung Monument

Pagoda Eim Ya Kyaung została zbudowana w 1242 r. I ma pięciokątny plan piętra. Świątynia i związany z nią klasztor znajdują się w otoczonej murem komnacie. CyArk powrócił, aby udokumentować ten pomnik, ponieważ strona została po raz pierwszy udokumentowana przez nich w maju 2016 r., Przed trzęsieniem ziemi, które nawiedziło Bagan w sierpniu 2016 r. Za pomocą obu zestawów danych CyArk może wykorzystać analizę porównawczą, aby zrozumieć, w jaki sposób na zabytek wpłynęła aktywność sejsmiczna.

Obrazy fotogrametryczne wykorzystano do uchwycenia koloru i tekstury wewnętrznych i zewnętrznych powierzchni. Skanowanie LiDAR wykonano na całej powierzchni i otaczającym obszarze z rozdzielczością powierzchni 3 mm, aby uzyskać bardzo dokładną i szczegółową siatkę wielokątną.

Przepływ pracy

Wszystkie dane były przetwarzane przez okres 3 tygodni, a prace w RealityCapture (RC) wykonano w około 1 tygodnia.

Scena Faro została użyta do przetworzenia skanów i wygenerowania chmury punktów E57. Wszystkie obrazy fotogrametrii zostały nakręcone w HDR i zostały przetworzone przy użyciu Lightroom, XRite i Photomatix.

Obrazy podzielono na grupę wewnętrzną, zewnętrzną i powietrzną i dopasowano do poszczególnych komponentów RC (.rcalign). Wszystkie komponenty zostały następnie połączone z E57 za pomocą naziemnych punktów kontrolnych w RC. Model o wysokiej rozdzielczości został zrekonstruowany głównie z LSP, a także z niektórych zdjęć lotniczych, aby zapewnić definicję na dachu.

Siatka została uproszczona do pożądanej ogólnej liczby poligonalnej w RC i oczyszczona przy użyciu zewnętrznego oprogramowania. W następnym kroku został on podzielony na różne porcje za pomocą pudełka rekonstrukcji w RC, dzięki czemu każde z nich można rozpakować indywidualnie. (Nakładki zostały zachowane wśród kawałków, aby zapobiec problemom z teksturowaniem).

 

Wszystkie modele były następnie teksturowane w RC i eksportowane w celu ostatecznej edycji i ponownego montażu w zewnętrznej aplikacji. Cała późniejsza praca, obejmująca usunięcie nakładającej się geometrii, zapewnienie pokrycia i spójności kolorów na wszystkich teksturach i krawędziach granicznych, została wykonana przy użyciu oprogramowania RC i zewnętrznego oprogramowania do modelowania, rzeźbienia i malowania.

Plik środowiska .fbx został wygenerowany w oprogramowaniu do animacji i modelowania, a następnie ponownie zaimportowany do RealityCapture, aby wygenerować tiffy ortograficzne przy użyciu wbudowanego narzędzia.

Tiffy orto zostały następnie wykorzystane do wygenerowania rysunków architektonicznych, które zostały wysłane do władz terenowych i zespołu konserwatorskiego. Te szczegółowe rysunki mają znaczenie dla oceny struktury po trzęsieniu ziemi i zostaną wykorzystane do ukierunkowania wszelkich działań konserwatorskich i stabilizacyjnych na tym terenie.